Gjeddefiske - På isen


Gjeddefiske kan (og bør) man bedrive året rundt. Det er like spennende om det er fra båt, fra land, eller på isen.

Så snart vannet har noen få cm god is er det mange som slenger borret over skuldra og subber avgårde mot sine favoritt gjeddeplasser. Ihvertfall de som er aller mest ivrige. Selv foretrekker jeg å vente til det er nærmere 10 cm stål-is før jeg begir meg utpå. Jeg behøver alikevel ikke vente så mye lenger enn de som er først utpå for å lete etter storgjedda.

Det er heldigvis ett godt fokus på sikkerhet blandt sportsfiskere. Is-pigger skal alltid være med, men de skal ikke ligge i sekken. De skal henge rundt halsen. Disse kommer veldig godt til nytte dersom man skulle gå igjennom isen. Se for deg hvordan det må være å ligge i iskaldt vann og prøve å dra deg opp på glatt is med bare hendene. Nettopp. Med ispiggene slår du den spisse delen ned i isen og trekker deg opp etter disse.
Så, skaff deg ett sett ispigger dersom du skal på gjeddefiske om vinteren.

Til gjeddefiske på isen trenger du ikke så fryktelig mye utstyr. Det finnes mange rimelige pilkesett å få kjøpt. Personlig foretrekker jeg en kort stang og en vanlig haspelsnelle. Jeg bruker ofte å agne med abbor eller mort som jeg fisker før jeg begynner jakten på gjedda. Balansepilk eller pimpel er heller ikke å forakte til gjeddefiske. Spør etter en god balansepilk til gjedde i sportsbutikken, så er du langt på vei.

For å unngå å bli alt for kald på føttene mens du står å venter på at gjedda skal hugge kan du ta med deg ett sitterunderlag, som du bruker til å stå på. Dette isolerer litt bedre enn å stå rett på isen. Man må naturligvis huske å kle seg godt generelt når man drar på gjeddefiske om vinteren.

Så, når isen ligger tykk nok på vannet i vinter er det ingen grunn til å la storgjedda få fred.
Ps. Ikke glem isborret, det har jeg selv gjort en gang for mye. Det ble ikke gjedde den gangen nei.

Bjørn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar